U organizaciji Federalnog ministarstva trgovine i Udruge Futura iz Mostara, u četvrtak je u Mostaru održana konferencija “Potrošački forum 2018” koja je imala cilj informirati javnost o rezultatima u području zaštite potrošača te potaknuti razmjenu iskustva i suradnje svih sudionika na tržištu.

Edukacija trgovaca i potrošača

Na konferenciji je ukazano na važnost edukacije i informiranja kako trgovaca tako i potrošača, s naglaskom na postupak i primjere dobre prakse trgovaca, a u cilju efikasnijeg ostvarivanja prava potrošača.  Naime, Global Market Solutions – agencija za mystery shopping/tajno kupovanje, istraživanje tržišta i marketing provela je ove godine ispitivanje kvalitete usluge u suradnji s agencijama iz regije, a rezultati su pokazali da je BiH zauzela posljednje mjesto.

Najčešće kritike bile su loša kvaliteta usluga i neljubaznost, dok su se radnici žalili na loše uvjete rada, kašnjenje plaća i sl.  Tajni kupci su tom prilikom posjetili različite objekte, kao što su autosaloni, banke, benzinske pumpe, maloprodajni objekti, supermarketi, prodajna mjesta telekomunikacijskih kompanija, turističko-ugostiteljski objekti te uslužne djelatnosti.

”Federalno ministarstvo trgovine je u partnerstvu s Ministarstvom trgovine i turizma Republike Srpske prepoznalo da ta materija treba obradu i da kao takva traži iznalaženje metoda i alata kako bi se poboljšao rejting BiH koji je predstavljen u toj informaciji”, kazao je federalni ministar trgovine Zlatan Vujanović. Po njegovim mišljenju, svi građani su dio te priče i želja im je da, kroz partnerstvo s resornim ministarstvom iz susjednog entiteta, naprave apsolutni iskorak u smislu poboljšanja kvalitete usluga na tržištu BiH.

Nekultura i nepoznavanje

Predsjednik Udruge Futura iz Mostara Marin Bago smatra da je takvo istraživanje rezultat kako nekulture trgovaca tako i nepoznavanja Zakona o zaštiti potrošača.  Trgovci, kaže Bago, nisu educirani ili ne žele edukaciju, ustvrdivši da za to ima puno razloga i okolnosti kao što su niske plaće, nedovoljan broj radnika, kao i nekvalificirani radnici.

Izvršna direktorica Udruženja potrošača Don iz Prijedora Murisa Marić  istaknula je kako bi upravo tajni kupac mogao trgovce ponukati da obrate pozornost na prava potrošača.  Ministar trgovine i turizma Republike Srpske Predrag Gluhaković podsjetio je da je Republika Srpska 2016. godine radila na izmjeni Zakona o zaštiti potrošača, naglasivši pritom kako krovni zakon u BiH dvanaest  godina, u smislu zaštite potrošača, nije doživio nikakvu izmjenu.  ”To će nam biti dodatni moto da novi krovni zakon na razini BiH bude što prije urađen, a suradnja mjerodavnih udruga u Republici Srpskoj  i Federaciji BiH stvorila bi preduvjete da iziđemo pred europske fondove, kao krovni savez”, zaključio je on.

Federalni tržišni i ugostiteljsko turistički inspektor Zlatko Glavinić kao najveći problem u provedbi Zakona o zaštiti potrošača naglasio je neupućenost kupaca.  Kako je pojasnio, kupac ima pravo na siguran proizvod, zatim pravo na popravak, reklamaciju, zamjenu, potpunu informaciju o proizvodu, pravo na povrat sredstava od trgovca kod kupovine internetom, telefonom itd.